Geplaatst op
Het is mogelijk om goedkope visitekaartjes te laten maken. Deze analoge manier is nog steeds handig om toe te passen. Zo kun je snel mensen je naam en diensten laten weten. Er zijn nog meer manieren om analoge methoden in te zetten.
Analoge tools die je kunt gebruiken
Er zijn enkele analoge marketingtools die digitale marketeers in contact houden met hun publiek. E-commerce is de toekomst – maar merken schitteren in echte retailomgevingen. Succesvolle labels in de sneakers- en streetwearindustrie kweken cultvolgers door limited edition product ‘drops’ exclusief in fysieke winkels uit te brengen. Retailers uit alle segmenten gebruiken in-store events en activaties om merkherkenning en productbekendheid op te bouwen. En consumenten zijn er dol op: 75 procent van de cadeaushoppers in 2018 kocht producten in de winkel omdat ze de kans kregen “de producten persoonlijk te zien”.
Slimme manieren
Slimme retailmerken koppelen hun fysieke winkels ook aan klantinformatie die is opgeslagen in universele consumentenprofielen om dubbel te winnen: ten eerste door productaanbevelingen op smaak aan te bieden en ten tweede door profielen te updaten met informatie van winkelbezoeken en offline aankopen. En tijdens winkelbezoeken blijken loterijen en weggeefacties een krachtig middel om demografische gegevens en opt-ins te verzamelen.
Vergeet het analoge niet
Een bedrijf met een digitaal DNA kan prima een analoge oplossing nog steeds het beste is. Te veel bedrijven zijn tegenwoordig gecharmeerd van de efficiëntie en kostenbesparingen van die vreselijke telefoonbomen. Er is niets mis met automatisering en digitalisering. Maar hoe meer merken automatiseren en digitaliseren, hoe minder persoonlijk hun inspanningen lijken te zijn. Wie heeft er nog geen correspondentie van een merk ontvangen met een voorgedrukte begroeting en gedigitaliseerde handtekening die de pretentie wekt persoonlijk te zijn? De intentie is misschien goed, maar de uitvoering laat te wensen over en kan in feite een indruk achterlaten die haaks staat op wat het merk voor ogen heeft.
Veel succes met je analoge plannen. Op onze site vind je overigens blogs over de digitale wereld.