Steeds vaker probeert Google zoekopdrachten van gebruikers direct in de zoekresultaten te beantwoorden door het antwoord in een speciale box bovenaan in de zoekresultaten uit te lichten. Deze box wordt een featured snippet genoemd en dat biedt kansen voor voor online marketeers. In dit artikel leggen we uit waarom.

Hoe ziet een featured snippet eruit?

Een featured snippet is een “answer box” die boven de organische zoekresultaten verschijnt, om de zoekopdracht van de bezoeker direct in Google te beantwoorden. Hieronder zie je een screenshot van een featured snippet van online marketing bureau iClicks bij de zoekopdracht zoekmachine optimalisatie.

De voordelen

Voor online marketeers bieden featured snippets vele voordelen. Diverse onderzoeken hebben namelijk aangetoond dat:

  • Featured snippets vaak een deel van de zoekopdracht beantwoorden, waardoor bezoekers toch geneigd zijn om door te klikken naar de website.
  • De click-through rate (CTR) dan ook sterk toeneemt wanneer jouw website als featured snippet in de zoekresultaten staat.

Optimaliseren voor featured snippets

Een featured snippet krijg je niet zomaar. In een blog van Moz wordt vermeld dat:

  • Meer dan 99% van de websites met een featured snippet in de top-10 rankt.
  • De meeste featured snippets verschijnen bij zoekopdrachten gerelateerd aan doe-het-zelf, gezondheid en financiën.
  • Featured snippets doorgaans worden getoond in een lijst, tabel of paragraaf waarin antwoord wordt gegeven op de zoekopdracht.
  • Zoekopdrachten met betrekking tot afbeeldingen en video’s en lokale en conversiegerichte zoekopdrachten (doorgaans) geen featured snippets hebben.

Hoe krijg je snippets?

Ondanks dat je jouw website kunt optimaliseren voor featured snippets, zijn er geen garanties dat je website ook getoond gaat worden. Om de kans te vergroten zijn er wel een aantal “best practices” bekend, namelijk:

  • Schrijf content waarin je mogelijke, vragende zoekopdrachten beantwoord, zoals wat, hoe en waarom.
  • Focus op longtail zoekwoorden en beantwoord die in je content.
  • Zoek in Google naar zoekopdrachten die gerelateerd zijn aan je content en verwerk die ook op je pagina.