Het internet is een plek waar informatie snel van A naar B reist. In de tussentijd zitten er allerlei geïnteresseerde concurrenten te kijken naar de informatie die jij over je producten en bedrijf geeft. Voor hun is het een sport om zo weinig mogelijk te doen en zoveel mogelijk rendement te halen. Ze denken niet allemaal zo, maar sommigen doen dat wel. Ze willen dus gebruik kunnen maken van de moeite die jij in de ontwikkeling van je producten gestopt hebt. In deze blog gaan we je vertellen hoe jij hier een halt toe kunt roepen.

Zelf profiteren

Een concurrent heeft niet het recht te profiteren van jouw harde arbeid. Wanneer jij het merk hebt, noem het maar even X, dan is het belangrijk dat jij X registreert. Op deze manier kan een ander er niet mee aan de haal gaan. Je kunt ook vastleggen dat je bijvoorbeeld een bepaald design bij een product gebruikt, bijvoorbeeld een speciaal flesje. Het vastleggen van een logo is eveneens een manier om een merk vast te leggen. Maar een merknaam registreren gaat in ons geval dus puur om de naam van het merk. Het merk Sprite bijvoorbeeld. Logo´s en designs zijn apart hiervan registreren. In sommige gevallen is het zo, dat de bedrijfsnaam en een merknaam samen kunnen vallen, maar dit hoeft niet zo te zijn. Zo is er The Coca-Cola Company die het merk Sprite heeft. Dit voorbeeld toont aan dat een merknaam en een bedrijfsnaam niet samen hoeven te vallen. 

Verschil merknaam en patent

Een belangrijk verschil dat we vaak tegenkomen is dat tussen de merknaam en een patent. Een patent is een beschrijving van een technische uitvinding, waarbij aangegeven wordt dat een bedrijf een bepaalde uitvinding gedaan heeft. Denk daarbij aan een computeronderdeel dat door Apple bedacht en ontwikkeld is, dan mag HP er niet zomaar mee aan de haal gaan. Een patent is 20 jaar geldig terwijl een merknaam 10 jaar geldig is, daarna moet weer geregistreerd worden voor dezelfde periode. Voor de registratie van een merk in verschillende landen gelden andere prijzen. Kunt je afvragen of het zinvol is om in heel veel landen je merknaam geregistreerd hebben, als je er helemaal geen zaken doet en ook geen plannen hebt om in de nabije toekomst je zaken daar naartoe te verplaatsen.