Het behouden van een concurrentievoordeel is belangrijk in de zakelijke omgeving. Een sterk verkoopteam is een van de belangrijkste tools die bedrijven helpen om voorop te blijven lopen. Een goed opgeleide verkoper kan gemakkelijk een potentiële klant beïnvloeden. Met de juiste onderhandelingstactieken in combinatie met productkennis, prijsstelling en een goede presentatie is de verkoper klaar om het verschil te maken. In deze blog lees je vijf redenen waarom je zou moeten investeren in een goede sales training.

Klantloyaliteit

Verkooptraining verbetert de persoonlijke verbinding die nodig is om loyale klanten te krijgen. Volgens recent onderzoek baseert 71% van de mensen hun koopbeslissingen op vertrouwen en geloofwaardigheid. 

Verbeterde communicatie

Verkopers moeten ervoor zorgen dat de klanten de aangeboden producten en diensten begrijpen. Dit is mogelijk door effectieve communicatieve vaardigheden: het succesvol verbinden van mensen en processen. Deze vaardigheden zijn niet alleen nuttig voor verkoop professionals, maar ook voor zakelijke professionals in het algemeen.

Merkimago

Verkopers zijn het gezicht van elk bedrijf. Klanten kopen meestal bij de verkopers, niet bij het bedrijf. Een sterk merkimago is belangrijk omdat klanten er een relatie mee hebben en er waarde aan hechten. Als je het gezicht van je bedrijf bent, wekt jouw doen en laten een indruk bij de klant. Een goede verkooptraining leert verkopers een langdurige indruk achter te laten bij de klant en een beter imago voor het bedrijf op te bouwen.

Verhoogde omzet

De verkoopafdeling is de belangrijkste omzet genererende afdeling in elke organisatie. Het is de verantwoordelijkheid van de verkopers om het juiste product op het juiste moment aan de juiste klant aan te bieden. Door de verkopers een goede salestraining te laten doen, wordt geen tijd verspild aan verkeerde methodes en kunnen ze sneller raak mikken.

Snellere productiviteit voor nieuwe medewerkers

Normaal gesproken duurt het voor een verkoopmedewerker ongeveer twee tot drie maanden om volledig productief te zijn voor het bedrijf. In deze tijd leert de werknemer over producten/diensten, nieuwe markt, potentiële klanten en concurrentie. Een salestraining kan deze periode versnellen en verbeteren waardoor de medewerker snel aan de slag kan.