Een product ontwikkelen en op de markt brengen heeft heel wat voeten in de aarde. Zo zeer zelfs dat veel mensen zich er maar niet aan wagen. Maar een aantal ondernemers durven het wel aan, omdat ze zo’n goed idee hebben dat ze zich niet kunnen bedwingen om het te realiseren. In deze blog nemen we een aantal stappen door. 

Behoefte

Er zijn een aantal oorzaken waarom een ondernemer besluit een product op de markt te brengen. De basisgedachte hierbij is dat er een behoefte is bij de consument om dit product af te nemen en dat de ondernemer hier geld mee kan verdienen. Het begin in het hele proces vaak met een probleem. Bijvoorbeeld de opslag van data. Dan heeft een ondernemer / techneut, een probleem geconstateerd waar hij of zij een oplossing voor wil bedenken. De dataopslag moet klein zijn, veel data kunnen bevatten en compatibel zijn met veel computers. Dat zouden consumenten wel zien zitten. 

Productontwikkeling

Nu het idee er is gaan we concreet te werk. Er worden schetsen gemaakt en technische mogelijkheden bekeken en ontwikkeld zo nodig. Hoe gaat het ding eruit zien, wat zijn de afmetingen, hoeveel data moet het kunnen opslaan, hoe snel wordt de data weggeschreven en wat is daar allemaal voor nodig, bestaat die techniek al of moeten we dat ook uitvinden? Het slimste is om iets te maken dat aansluit bij de huidige techniek, maar wel een aangename stap vooruit zet. Anders ben je meerdere producten aan het ontwikkelen, dat kan wel, maar dat kost dan wel meer tijd en wellicht wordt het dan een heel ander product. Daarom is het heel belangrijk om een duidelijk concept te hebben van waaruit je werkt, dat schept duidelijkheid. 

Registratie en verkoop

Stel het product is af, dan is het zaak een patent aan te vragen en / of een merknaam registreren. Zo is alle moeite niet voor niets geweest, omdat anders een concurrent zomaar met je product er vandoor kan gaan. Een merknaam registratie is voor 10 jaar terwijl een patent (de vastlegging van je technische uitvinding, dat is jouw intellectuele eigendom) 20 jaar meegaat. Daarna kun je deze registratie verlengen. 

Vervolgens ga je reclame maken voor het product en de distributie regelen zodat consumenten het kunnen kopen.