Een goede manier om online geld te verdienen is om een webshop op te richten. In deze blog geven we daarom tips hoe jij succesvol een webshop op kan richten en kan runnen. We bekijken de verschillende methoden en geven je advies.

Eigen magazijn

De traditionele manier van een webshop runnen, is dat je een webwinkel hebt en een fysiek magazijn, waaruit je de producten door het land stuurt. De voordelen van de producten in eigen productie/magazijn te hebben is dat je de kwaliteit kan controleren en goed kan inventariseren wanneer producten op raken. Je hebt ook het verzenden in eigen hand, wat ervoor zorgt dat klanten vaak hun bestelling snel in huis hebben. Ons advies is om goed na te denken over logistieke probleempjes als je een webshop met magazijn wil runnen. Ga je bijvoorbeeld producten per pallet versturen? Zorg dan dat je goede palletranden gebruikt. Zo komen je producten heelhuids aan en hoef je niet te betalen voor eventuele schade. 

Dropshipping

Een andere methode is dropshipping. Met dropshipping heb je een webwinkel, maar heb je geen magazijn. Je bent als het ware alleen een tussenpersoon. Jij doet de reclame, de marketing en runt de webshop, maar als iemand iets besteld, krijgt de fabriek een melding. Hierdoor worden de producten direct uit de fabriek over de hele wereld verzonden. Dit is een riskante manier van zaken doen, omdat jij verantwoordelijk bent voor de bestellingen, maar niet precies weet hoelang het duurt voordat een product aankomt. Vaak duurt dit vrij lang: minimaal 2 tot 3 weken. Dropshipping gaat dus vaak gepaard met veel klachten en slechte reviews. Daarom is dropshipping dus een beetje riskant. Met dropshipping kun je echter wel snel inspelen op trend, en als je sales tegenvallen boek je eenvoudig de webwinkel op. Met een magazijn gaat dit niet zo eenvoudig. 

Klanttevredenheid

Om succesvol een webwinkel te runnen, moet je ervoor zorgen dat je product snel geleverd kan worden en je goed communiceert met klanten. Als je klanten namelijk tevreden zijn, maken ze goede reviews, vertellen ze jouw winkel door aan vrienden en bestellen ze vaker en meer. De klant is koning. Ons advies is om te investeren in een goed customer-service team.