Voor e-commerce bedrijven, vooral webshops is het verzonden pakket het meest directe aanspreekpunt en verbinding met de klant. Het is ook een van de meest onderbenutte marketingkansen.

Verzendverpakkingen kwamen voort uit de noodzaak om producten te beschermen tijdens het verzendproces, maar als je je uitsluitend richt op de praktische functie betekent dit dat je wellicht de potentiële marketingimpact van je verpakking over het hoofd ziet. Als je het goed doet, kan je met een merkverpakking en een “unboxing” ervaring een functioneel product leveren én een memorabel moment creëren voor je klanten.

Wat is een merkverpakkingservaring?

Eigenlijk is een merkverpakkingservaring eenvoudig gezegd een doordachte selectie van verzend- en verpakkingsmaterialen in combinatie met hoe je hebt besloten om je verzonden producten te presenteren. Het doel is om je klant en je bedrijf een toegevoegde waarde mee te geven door middel van het creëren van een positieve eerste indruk van je product. In het beste geval is dit een indruk zowel gedenkwaardig als deelbaar is.

Online retailers hebben minder mogelijkheden om een positieve ervaring te leveren in vergelijking met fysieke winkels. Het voordeel van de efficiëntie van online winkelen kan ten koste gaan van de  hands-on ervaring met een product vooraf aan de aankoop. Daarom is het belangrijk om speciale aandacht te besteden aan de mogelijkheden die je wél hebt om een onvergetelijke merkervaring voor klanten te creëren en jezelf te onderscheiden van de concurrentie.

Waarom een merkverpakking belangrijk is

Het opbouwen van een duurzaam merk voor de lange termijn betekent dat je klanten keer op keer terugkomen. Terugkomende klanten zullen meer uitgeven aan je bedrijf, en investeren in retentie- en loyaliteitsmarketing kan je van de verkoopstress afhelpen. Je hoeft dus niet meer voortdurend op zoek te zijn naar nieuwe klanten om het hoofd boven water te kunnen houden.

Uit onderzoek is gebleken dat premiumverpakkingen het merk een luxe uitstraling geven waardoor klanten nog meer uitkijken naar de bezorging. Mensen het leuk om geweldige ervaringen die ze hebben opgedaan met elkaar te delen. Zoek naar “unboxing” in Google en je vindt er talloze blogberichten, afbeeldingen en video’s. Veel van die content is gemaakt door tevreden klanten, waardoor merken hun naam aan meer mensen kenbaar kunnen maken.