Onlangs hebben we een enquête gehouden onder bedrijfsleiders en beleidsmakers in technologiebedrijven in en rond Nederland. In dit onderzoek vroegen we hen naar hun ideeën over digitalisering, hoe het hun bedrijven beïnvloedt en hoe het al dan niet wordt geïmplementeerd in hun bedrijf.

De resultaten laten zien dat velen zich bewust zijn van de voordelen die digitalisering met zich meebrengt, en zien dat digitalisering een cruciale rol speelt bij het stroomlijnen van het bedrijfsleven en het verbeteren van de klantervaring. Naast deze notie stellen velen echter ook dat ze niet de competentie en de kennis hebben om deze veranderingen binnen hun bedrijf door te voeren. In feite: hoewel de voordelen van digitalisering algemeen werden erkend, verklaarde slechts 33% dat zij over een aangestelde digitaliseringsdeskundige binnen hun organisatie beschikten.

Een van de manieren waarop digitalisering dingen verandert is dat het bedrijven in staat stelt om verschillende diensten te mixen, te fuseren en uit te breiden. Als we denken aan de integratie van diensten of de toevoeging van nieuwe functies, waren dit in het verleden tijdrovende processen omdat het integratie van verschillende systemen en het gebruik van fysieke netwerkkabels omvatte. Met de digitalisering van content, systemen en infrastructuren kan dit tegenwoordig naadlozer en eenvoudiger. Als u een e-commerce bedrijf heeft en een vakantie-tintje aan je website wil toevoegen, kan dit vaak worden gedaan door in enkel minuten de kleuren van je website aan te passen. Je hoeft niet op het dak te klimmen om de kerstlampen fysiek te installeren.

Het punt hier is dat met gedigitaliseerde content en systemen een nieuwe wereld van mogelijkheden ontstaat waarbij de echte uitdaging is om uit te vinden wat er mee gedaan moet worden. Netflix is daar een goed voorbeeld van: toen films en series eenmaal gedigitaliseerd waren en mensen ze op hun computer begonnen te bekijken, bedacht het bedrijf dat films gestreamed konden worden. Toen de markt voor dvd’s snel terugliep bleef Netflix relevant. Niet omdat ze al die films gedigitaliseerd hadden, maar omdat ze erachter kwamen hoe ze gebruikt moesten worden. Een paar jaar laten profileert Netflix zich als een van de belangrijkste spelers in Hollywood omdat ze hun eigen content produceren.

In bovengenoemd onderzoek noemden de bedrijfsleiders verbetering van de klantervaring en effectievere processen de twee grootste voordelen van digitalisering. Men zou gemakkelijk kunnen stellen dat Netflix beide heeft gedaan door de noodzaak voor klanten om een videotheek te bezoeken te elimineren en hun catalogus onmiddellijk beschikbaar te maken met één klik op de knop.

Met de toegenomen mogelijkheid om snel te transformeren en transcenderen van uw bedrijf, zijn de verwachtingen van de klant ook gestegen op het gebied van functionaliteit en toegankelijkheid. De gedachte om je huis uit te gaan om een film te huren is een gek idee voor velen vandaag, maar het was de gangbare zang van zaken nog maar een paar jaar geleden. Met dat in het achterhoofd is het inhuren van iemand met de tools en de kennis van hoe u uw bedrijf in de nabije toekomst kunt gebruiken, misschien niet zo’n slecht idee.