Wanneer je een schuldenaar hebt zul je graag de schuld op een of ander moment (het liefst zo snel mogelijk) ingelost zien omdat het ook voor jezelf een behoorlijke financiĆ«le druk kan betekenen, wanneer je bijvoorbeeld zelf ook van dat geld een andere rekening zou moeten betalen. Wanbetaling kan dus zorgen voor een kettingreactie waar jezelf op meerdere manieren de dupe van kan worden. In dat geval kan het veel voordelen met zich meebrengen om een deurwaarder in de arm te nemen. Deze gaan we hieronder aan je uit de doeken doen. 

Deurwaarder inschakelen heeft veel voordelen

Je hoort er wel eens over dat mensen een incassobureau inschakelen om een bepaalde schuld te helpen innen. In vele gevallen werkt zo’n bureau prima. We hebben het hier over een buitengerechtelijk incassotraject. Wanneer er een sprake is van een gerechtelijk incassotraject, dan wordt het een heel ander verhaal. Dan heb je andere bevoegdheden nodig. Denk daarbij aan: 

  • dagvaarding uitbrengen
  • vonnis betekenen en executeren
  • beslag leggen op rekeningen en inboedel
  • het ontruimen van een woning. 

Dat zijn allemaal zaken die een incassobureau niet mag doen. En daarin verschillende deurwaarder en het incassobureau dan ook sterk van elkaar. In de regel kun je dus zeggen dat je met een deurwaarder sneller, betere resultaten kunt bereiken. 

Hoe kun je wanbetaling voorkomen? 

Er zijn veel ondernemers die niet bezig zijn met het voorkomen van wanbetaling. Toch zijn er een aantal dingen die je als ondernemer kunt. Zo is het aan te raden om altijd de situatie van een specifieke klant in de gaten te houden. Wanneer je bijvoorbeeld berichten hoort over de bedrijfsvoering van een klant (dat het misschien wat minder gaat met het bedrijf), dan zou je kunnen gaan nadenken of het niet slimmer is om niet meer grote bedragen op rekening te doen en eerder over te gaan op een soort prepaid systeem. Waarbij je een vooruitbetaling verlangt van je klant. Zo zorg je dat je minder risico loopt. 

Daarnaast is het erg slim om te zorgen dat je de afspraken met de klant schriftelijk vastlegt. Dan kom je nooit voor verrassingen te staan en weet iedereen dus waar hij of zij aan toe is.