Goede processen stellen executives en managers in staat om hun bedrijf te managen zonder dat ze betrokken hoeven te zijn bij elk operationeel detail. Het verbeteren van bedrijfsprocessen kan een geweldige manier zijn om de waarde van een bedrijf te verhogen. 

Groeien en verbeteren

Naarmate bedrijven groeien en veranderen, worden ze geleidelijk aan complexer. Meer mensen zijn betrokken bij de dagelijkse bedrijfsvoering, gegevens worden verdeeld over verschillende systemen en er is meer variatie in wat klanten kopen en verwachten. Dit betekent dat de processen te complex, variabel en moeilijk te controleren zijn, wat kosten en risico’s met zich meebrengt voor het bedrijf. Om te blijven groeien, om de marge te verbeteren en om een schaalbaar bedrijf te creëren, moeten deze processen worden geëvalueerd en verbeterd. 

De eerste stap 

De cruciale eerste stap van effectieve procesverbetering is het stellen van duidelijke, haalbare doelen die je proces initiatieven verbinden met de bedrijfswaarde. Deze doelen vormen de basis van elk verbeteringsproject en ze vormen de basis van je communicatie naar de managers en medewerkers die aan de projecten werken, maak daarbij duidelijk waarom bepaalde verbeteringen voorrang krijgen op andere. Zorg er tevens voor dat er verantwoording wordt afgelegd over het behalen van specifieke doelen. 

Kosten verminderen 

Wanneer processen efficiënt zijn, nemen ze minder tijd in beslag, kunnen ze minder stappen bevatten. Het efficiënt maken van een proces zal de kosten voor het uitvoeren van het proces zelf verlagen en waarschijnlijk ook de kosten voor de kwaliteit. Neem bijvoorbeeld een proces om een klantofferte om te zetten in een order. Als je dure verkooporders opnieuw in je systemen laat invoeren, heb je een dure, inkomstengenererende persoon die een taak uitvoert die door iemand met minder kennis van de verkoop zelf ook kan worden uitgevoerd. Dat scheelt tijd en geld. Het verwijderen of stroomlijnen van dit proces zal de verkopers helpen meer kansen te genereren en de kosten van de verkoop te verlagen.

Bedrijfsprocessen opnieuw evalueren

Door het proces op een gedisciplineerde manier op te bouwen zal de kwaliteit van de gegevens over de bestellingen verbeteren. Zo zullen er tevens minder fouten worden gemaakt bij de verzending van producten naar de klant. En wat te denken van de kosten voor de kwaliteit, deze dalen en de verzendtijden worden verbeterd. Wil jij je bedrijf naar het volgende niveau tillen? Bekijk dan de diensten van 5ST3PS